Срби у Драчу

Views: 166

Пише: Дејан Бешовић

Диспозиција града  Драча као мостобрана Отрантских врата добро je позната и значајна; Тај чувени јадрански теснац чине калабријски град Отрант и полуострво Карабурун на албанској обали.Касније ћемо видети да je то полуострво од изузетног значаја за историју раног средњег века  Албаније, Византије, Македоније па чак и Србије. Изузетност града Драча je у чињеници да je он повезивао обалу Црне Горе, негдашњу римску провинцију Превалис, са главним градом Doclea-om (Дукљом), и најјужнији део Албаније – римску провинцију Стари Епир.Сплет околности, да један град Албаније повезује обалу Црне Горе са обалом северне Грчке, чини се у први мах хипотетичним и апсурдним – свакако je последица досељавања словенских племена почетком VII века. Тако се византијски царски град Драч нашао окружен Словенима, са севера према југу Дукљанима, Верзитима, Драгувитима, Сагудитима, Велегизитима и Вајунитима, који ће директно утицати на његову политичку и црквену организацију.
Судећи по историјским изворима град Драч, као центар римске провинције Нови Епир у време цара Јустинијана I (527-565. г.) имао je следеће градове под својим окриљем: Амантиа (Ploca), Аполонија (Apoloni), Аулон (Valona, Vlora, Aulona), Булис (Byllis, Хекали), Диоклецианополис (Костур, Касторију), Lychnidos (Охрид), Сцампа (Елбасан, Елбасани) и Пулхериополис (Антипатра, Берат, Белеград). Историјски извори допуњују ову ситуацију града Драча тврдњом да je у VII веку Драч имао петнаест суфраганских епископија.
Овај податак свакако je одсјај времена прошлог док je право стање целе Илирске префектуре фактички сведено на византијску власт унутар тврдих зидина града Солуна. Али како je Византија од владарке копна постала у међувремену краљица мора црквени живот je још неколико десетлећа VII века пулсирао гасећи се полако.Управо васељенски сабори 680-692. г. сведоче о одумирању градског и црквеног живота на Балкану jep се заступљеност балканских епископија своди само на градове Едесу (Воден), Стоби (Велес) и град Дирахион (Драч).
Али нарочити печат овом времену даје сеоба Сермезијана, становника панонског града Сирмиума, под Кувером 680. године. Ова мирна сеоба народа добила je форму државе на Керамесијском пољу, у околини града Прилепа, трајући око десет година. Ближе убицирана у троуглу св. Еразмо(Охрид) – Керамеиа (Прилеп)- Мијеле (Вир Пазар), њу je чинило романско становништво свих провинција Балкана које je више од шездесет година било под окупацијом аварског кагана, у Панонији сирмијумској. Ово становништво понело je печат аварске материјалне и духовне културе у залеђе града Драча. Тако je супстратни хришћански елемент био вулгаризован аварским азијским елементом, чак са јаким словенским и аутохтоним обележјима дајући на светло дана једну сасвим нову културу Комани-Крује по епонимном локалитету Калаја Далмацес. Границе ове културе дају локалитети на северу Мијеле (код Вир-Пазара),на северо-исток до линије Св. Еразмо (Охрид)-Бурлатица (Стоби). Да би најјугозападнија граница била на локалитету Афион на острву Крфу. Хришћанско азијска шароликост ове културе јасно ће указати и на најранију материјалну културу Словена – палчасте фибуле и звездолике наушнице, биће темељ и инспирација материјалне и духовне културе балканских Словена.

 
Скоро десетогодишња власт Кувера над овом територијом и над овим становништвом као да je, за разлику од аварске и византијске власти, допустила потпуни слободни развој у свим правцима. Са једне стране je, реликтна култура Балкана (која се огледа у илирским ливеним оковима), нераскидиво уклопљена са хазарском Салтово-мајацком културом; повезујући тако номадски шаманизам са јустинијанским традицијама становништва Балкана.
Стицај срећних историјских околности који je окупио романизовано становништво Балкана у ново животно окружење унутар компактног словенског ткива, као да je помогао и једнима и другима; првима да преживе и опстану а другима, да уобличе и своју материјалну особитост и духовну свест а потом и да започну – поступан процес – од статуса племенских организација према Етногенези на поједине словенске народе.

Окружен таквом врстом становништва и тако прегнантним историјским и духовним процесима, крајем IX века, град и Митрополија  Драч сведен je на само четири епископије Љешку (Lissus, Lezha – која je поново обновљена након тристагодишње паузе), потпуно нову епископију у граду Кроји (Круја), нову епископију на месту Stephaniakon (Стефанијака, Схтјефни – јужно од Љеша у близини љешког залива); и епископију Chunabia која je била лоцирана у долину реке Мат-Маће, испод планинског врха Maja e Дервенит, на локалитету Дерјан.
У Х веку град Драч и његова Митрополија поново стичу свој најшири опсег и број од петнаест епископија.Знаменити Византинац, цар и писац, Константин VII Порфирогенит сасвим јасно указује на северно ширење Драчке Митрополије, тврдећи да су византијски северни кастели били у градовима Љешу, Улцињу и Бару. Управо je, тих северних, пет епископија из некадашњег римског Превалиса, прогутано од стране града  Драча и придодато списку од горе наведене четири епископије. То су епископије у граду Дукљи (Dioclea), Скадру (Scutari, Shkoder), Дривасту (Drivastum, Drisht), Пулату (Pilotu, Polatum) и Бару (Антибари-ју, насупрот италијанског града Барија, најзначајнијег византијског града јужне Италије и културног центра Св. Николе).
Извесни аутори указују да je под Митрополијом, Новог Епира, градом Драчом, за време исавријске Аморијске династије (од 820-867. г.) било осам суфраганских епископија. Поред већ сасвим познатих јустинијанских епископија, у градовима Амантији, Булису, Аулону, Lychnidosu и Scampa, ту су наведене и још две непознате. Али за нас je најзанимљивија она осма, потпуно нова. лоцирана у Acroceraunia-i. Већина аутора овај латинско-грчки назив преводе са словенским Главиница, повезујући да за упут Теофилакта Охридског о најзападнијој граници државе Бугара, а у вези са радом и мисионарском делатношћу Климента Охридског. У науци je дужи низ година постојала дилема, око коректне убикације словенског топонима Главица, најзападније границе бугарске државе Бориса-Симеона из средине IX века. Последња аргументована кубикација био je град Балш, јужно од града Берата, а то je обновљена стара идеја великог бугарског историчара Златарског. Нама се чини, после неколико година размишљања о овом проблему, да je ипак у питању веома јасно решење. За нас je Главиница – рт Глоса, за кога професор Ферлуга каже да je био најјужнија граница византијске теме Дирахион (град Драч) већ од 842-843 године. Да би се схватио значај овога рта Глоса Ceraunii-je турски Карабуруна црног рта, треба рећи да он географски полази од значајног града Химаре (Chimaire). Да би потом, дубоко задро у Јадранско море, окрунивши се својом природном акропололом и била седиште јужних Срба .

judi bola

slot gacor gampang menang

slot gacor

depo 5k

slot depo 10k

slot bet 200

server thailand

bonus new member

mahjong ways

spaceman slot

bonus new member

slot depo 5k gacor

slot min depo 5k

roulette

slot starlight princess

slot bet 100 perak

joker123

rtp slot gacor

slot online resmi

slot gacor gampang menang

JP789 Slot menawarkan akses login dan alternatif, serta pengalaman slot online premium dengan RTP tinggi melalui JP789 Nexus.

jp789